Skulptor Anu Põdra teos kuulub nüüd maailma mõjukaima kunstimuuseumi Tate kogusse
Anu Põdra installatsioon “Keeled (Aktiveeritud versioon)” (1998) kuulub nüüd koos originaalvormi ja reprodutseerimisõigusega moodsa kunsti muuseumi Tate kunstikogusse Suurbritannias. See on esimene Eesti kunstniku teos Tate’i kollektsioonis. Teose ost on kulminatsioon Tate Moderni kuraatorite süsteemsele uurimistööle, mis sai alguse sõjajärgse Eesti kunsti kaardistamisest ning muuseumi kuraatorite kohtumistest kunstnike ja kunstiteadlastega Eestis mõned aastad tagasi.
2018. aasta juulis võõrustas Eesti Kaasaegse Kunsti Arenduskeskus koostöös Outset Eestiga Tallinnas kõrgetasemelist Tate Modern muuseumi kuraatorite ja Ida-Euroopa kunsti ostukomisjoni liikmete delegatsiooni. Ostukomisjoni 2019. aasta oktoobri kogunemisel Londonis otsustas muuseum kuraatorite soovitusel kogusse osta Anu Põdra teose “Keeled (Aktiveeritud versioon)” (1998). Nagu on muuseumi ostude puhul reegliks saanud, teavitatakse avalikkust ostust alles siis, kui teos on füüsiliselt kogusse üle antud. Tate omandas 2018. aastal Vilniuses Balti triennaalil eksponeeritud teose originaalvormist tehtud tiraaži ning teose reprodutseerimisõiguse koos vormiga. Seebist valmistatud teos “Keeled” (1998) kuulub ka Eesti Kunstimuuseumi kogusse. Tate Moderni kuraatorid suhtlesid kogu pika protsessi vältel tihedalt Anu Põdra loomingulise pärandi esindajate ja perekonnaga.
Ostukomisjoni hääletusel kohal olnud Karin Laansoo sõnul oli Tate’i muuseumi kuraatorite tiimi heameel teose omandamise üle kogusse täiesti ilmne. Eraldi märgiti ära fakt, et Anu Põdra teose kaasamine Liverpooli biennaalile praktiliselt kohe peale teose jõudmist muuseumi kogusse on haruldane ning näitab, kui olulist lünka täidab kunstniku originaalne lähenemine rahvusvahelises kunstielus.
Anu Põder (1947–2013) oli Eesti skulptor ja installatsioonikunstnik, kelle loomingu vastu on viimase viie aasta jooksul hakanud rahvusvaheline kunstimaailm järjest rohkem huvi tundma. Anu Põder tegeles materjalide ja inimese elu hapruse ja kaduvuse teemadega ning seepärast kasutas oma teostes peamiselt tekstiili, vaha, kipsi, seepi, liimi, plasti ja puitu. Ta alustas aktiivset näitustel osalemist 1970ndate lõpul, kui Eesti kunstis andsid tooni rasked ja tugevad materjalid nagu pronks ja graniit. Vastupidiselt üldisele suunale eksperimenteeris Anu Põder efemeersete materjalide füüsiliste ja kultuuriliste tähenduste muutumisega. Anu Põdra jätkuvalt kõnekas looming lähtub eelkõige kunstniku enda elust ning nii materiaalsetest kui mentaalsetest muutustest, mida tõid kaasa pereelu, nõukogude aja argipäev ja kiired muutused taasiseseisvunud Eestis.
Hiljutiste näituste hulka kuuluvad suur ülevaatenäitus “Haprus on vaprus” Kumu kunstimuuseumis 2017. aastal ning sama näituse täiendatud versioon Pori kunstimuuseumis 2019. aastal. 2019. aasta suvel toimus Anu Põdra näitus “Ruum minu ihu ümber” La Galerie Noisy-Le-Sec’is, Pariisis. Tema loomingut on eksponeeritud grupinäitustel Vilniuses, Berliinis, Moskvas ja Viinis. Tate’i kogusse kuuluvat teost “Keeled (Aktiveeritud versioon)” näeb tänavu Tate Liverpooli muuseumis 20. märtsil avaneval Liverpooli biennaalil.
Toetajad: Kultuuriministeerium, EKKAK, Outset Eesti, Maarja Oviir-Neivelt, Kalle Kiigske ja Martin Kruus
Anu Põder “Keeled” (1998/2018) XIII Balti triennaali “Unusta tont” näitusel Vilniuse Kaasaegse Kunsti Keskuses (CAC), 2018.
Foto: Andrej Vasilenko